• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Hjälp med stora skulder, samlingslån?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Utomjording

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
30 November 2020
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Är de bättre att jag står själv på lånet? Ska jag uppge att jag ska samla lån och ange alla?

Jag har av någon anledning alltid haft svårt att få lån de få gånger jag försökt så att min sambo blivit beviljat allt det här övergår mitt förstånd. Tydligen är de bättre att ljuga vart pengarna ska gå än att ange att man ska samla ihop lån. Jag känner dock att de är bättre med öppna kort.

Bättre att söka maxbelopp men erbjuder de lägre lån då också eller blir det direkt nej?
Ska jag ta lånet själv eller ska hon stå med?
 

Gtuik

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
27 Februari 2017
Meddelanden
232
Mottagna reaktioner
62
Poäng
197
Det finns lite olika vägar här .
Hur bor ni ?
Vad har hon i betyg ?
Hur många ff har hon ?

Om du tar lånet själv och söker på 600000:- så kanske du får det men om du får lösenkrav så har du ingen chans att lösa bort skulder som står i hennes namn detta vet jag av egen erfarenhet .

Det bästa skulle vara om du själv fick pengarna utbetalt och löser skulderna börja med dom med högst ränta och arbeta därifrån .
Beroende på hennes betyg så kan hon stå som medsökande då räknar banken på dubbla inkomster oavsett upplysningar .

Oavsett om du är arg och besviken fast du verkar ha en vilja att hjälpa henne så kan jag garantera att hon mår mycket sämre och man sätter sig lätt i försvarsposition .

Kämpa på hoppas det går vägen !
 
Senast ändrad:

PontusG

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2018
Meddelanden
107
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Jag var inte så tydlig nu inser jag. Amorteringen är den totala alltså inklusive ränta. Räntan är riktig dålig på vissa.
Hon har kommit från en destruktiv relation och många lån är tagna för att ge barnen kläder, julklappar och annat för att hålla skenet uppe. Sen har hon varit sjukskriven pga olycka. Senaste lånen har varit för att bara klara månaden. Visst finns det en problematik med shopping men hon har sökt hjälp även det i det dolda. Hon har aldrig berättat detta för någon så att vi kommit så långt ser vi båda som ett stort framsteg. Det kommer inte vara lätt men vi kommer ju inte klara månadskostnaden alls som det är. Hon blev beviljad lån på ca 100 000 men med borgensman kunde hon fått mer men tackade nej till det eftersom jag inte visste något.

Jag kommer hjälpa henne. Inte en fråga om det. Frågan är vad som är bäst just nu?

Hon tänker att vi tar de största lån vi får och sedan försöker visa att vi har en vilja att betala av skulderna.

Jag skulle helst vilja samla ihop alla skulder utom ett som har hyfsat bra ränta osv. Då hamnar lånet på 600 000 kr och allt kommer gå åt till skulder. Men jag antar att vi inte kommer bli beviljad det även om vi har råd med månadskostnaden.

Ingen av oss har betalningsanmärkningar, kronofogden eller något sådant. Vet inte hur man kollar poäng osv. Jag har ingen kreditförfrågan men hon har väl en hel drös.

Behöver råd vilken väg som är bäst
Skulle säga att det är svårt att få ett lån på 600 tkr direkt, det är enklare att få två 300 tkr istället. Detta då flertalet långivare inte ger lån på 600 tkr samt att de flesta kräver medlåntagare över 500 tkr.

Jag skulle säga att du borde söka 350 tkr från din UC direkt och använda de pengarna för att släcka de mest akuta skulderna med hög ränta. Sen amortera i 6-9 månader och sen söka ett samlingslån med din partner för era skulder på ca 600 tkr då era förutsättningar är mycket bättre om ni släckt alla små krediter.
 

Utomjording

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
30 November 2020
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Är det lösenkrav om man ansöker om samlingslån?
Är verkligen helt novis när det kommer till detta (och mycket annat).
Ingen koll på hennes betyg men bett henne kolla upp det, så återkommer med det men hon verkar helt säker på att de kommer sänka oss.

Vi bor i en hyresrätt
 

Utomjording

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
30 November 2020
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Skulle säga att det är svårt att få ett lån på 600 tkr direkt, det är enklare att få två 300 tkr istället. Detta då flertalet långivare inte ger lån på 600 tkr samt att de flesta kräver medlåntagare över 500 tkr.

Jag skulle säga att du borde söka 350 tkr från din UC direkt och använda de pengarna för att släcka de mest akuta skulderna med hög ränta. Sen amortera i 6-9 månader och sen söka ett samlingslån med din partner för era skulder på ca 600 tkr då era förutsättningar är mycket bättre om ni släckt alla små krediter.

Låter vettigt! Ska man ange att det är ett samlingslån jag söker?
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 263
Mottagna reaktioner
865
Poäng
717
Är det lösenkrav om man ansöker om samlingslån?
Är verkligen helt novis när det kommer till detta (och mycket annat).
Ingen koll på hennes betyg men bett henne kolla upp det, så återkommer med det men hon verkar helt säker på att de kommer sänka oss.

Vi bor i en hyresrätt

Inte alltid, kan skilja från bank till bank och kan även skilja beroende på hur mycket skuld man redan har i förhållande till lön kan jag tänka mig.
 

Utomjording

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
30 November 2020
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Ska jag då säga att jag söker ett samlingslån för min sambos skulder för de ser väl alla mina skulder? Och jag har inte i närheten av 350 000 kr i skuld.
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 263
Mottagna reaktioner
865
Poäng
717
Ska jag då säga att jag söker ett samlingslån för min sambos skulder för de ser väl alla mina skulder? Och jag har inte i närheten av 350 000 kr i skuld.

Om du inte har skulder men ska använda dom istället för hennes skulder bör du inte ange samlingslån utan istället t.ex privatlån för renovering istället så du får pengarna rakt på kontot. Du anger via Lendo/Advisa även hur mycket du vill samla av beloppet du söker om du vill lösa det (hur mycket du har) i samma veva. När du får erbjudanden ser du dessutom vissa banker som kräver lösenkrav om du väljer sistnämnda alternativet jag nämnde.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp